Mi is az a szabadulószoba?

szabaduló játék egy játék, melyben a résztvevőknek meghatározott időn belül logikai vagy ügyességi feladatok segítségével kell kijutni egy szobából vagy szobarendszerből.

A játék ideálját olyan, az 1990-es években megjelent, úgynevezett “room-escape” videojátékok teremtették meg, mint a Myst vagy a 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors. Ezekben a játékokban még a számítógép képernyője előtt kellett egy bonyolult kerettörténet helyszíneiről továbblépni, vagyis kiszabadulni.

Más források az inspirációs hatások közt említik Agatha Christie krimijeinek logikai megoldásait is. Több helyütt is 2006-ra datálják, és a Szilícium-völgybe helyezik az első valóságos szabadulószoba indulását, ám ez vitatott, ennél korábbi említést azonban nem adnak a források.

Magyarországon feltehetően 2011-ben jött létre az első szabadulószoba Gyurkovics Attila révén, amelyben Csíkszentmihályi Mihály flow-élményének megélése volt a cél. A magyarországi elterjedést követően, 2012-től egy üzletileg is stabilabb, a játékmenetet tekintve fejlettebb változatban terjedt a játék előbb Európában majd jutott vissza az Amerikai Egyesült Államokba 2014-ben Koltai Balázs révén.Feltehetően ebből ered, hogy sokan magyar találmánynak, sőt, hungarikumnak tartják a szabadulós játékokat.

játék

  • Játékmenet: A játékosok be vannak zárva egy szobába, ahonnan minél hamarabb szabadulniuk kell.

  • Témák és feladatok: A legtöbb játék a horrorfilmekből merített ihletet, de találkozhatunk krimivel, tudományos témájúval és fikciós játékokkal is. A legtöbb játékban logikai, matematikai és ügyességi feladványokkal találkozhatunk, ellenben jelent már meg műveltségi tematikán alapuló játék is. A feladatokat egyénileg és csapatban lehet megoldani. Valamely játékban a szerencsére bízzák a játékosokat, máshol konkrét utalások vannak a következő feladatokra. Lineáris (egymás után következő feladatok) és tetszőleges sorrendű feladatsorral is találkozhatnak a résztvevők attól függően, melyik helyszínt választják.

  • Játékosok: Általában 2-6 fővel játszhatóak a játékok.

  • Csapatépítés: A szabaduló szobákat előszeretettel választják céges csapatépítés helyszínéül. A játékosok elveszítik a játék alatt az időérzéküket, magával ragadja őket a válaszkeresés és feladatmegoldás; átélik a flow-élményt.